Kysymyksiä, vastauksia ja palautetta laulukoulusta
Kysymys-palautelomake
(vesivärimaalaus Timo Waris)
Hei! Olen Marja ja asun Rooman làhellà. Iàkàs àitini asuu Laajasalossa ja siten tulen ainakin kaksi kertaa vuodessa sinne. Usein seuraan ilmoitustaulua, kun menen siità ohi kirjastoon tms, koska itse laulan kuorossa tààllà ja aina se kiinnostaa mità muualla tehdààn. Nyt toukokuussa olin kanssanne kevàtlaulajaisissa ja sain tietàà tàstà toiminnastanne. Minusta se on tosiaan erinomaista tàllainen laulukoulu, sillà olen monasti tavannut ihmisià, jotka eivàt uskalla laulaa. Usein on heille sattunut lapsena jokin epàmiellyttàvà tilanne joka jarruttaa omaa halua tai jopa omien taitojen esilletuomista. On kerrassaan esimerkillistà antaa kaikille mahdollisuus yrittàà ja mikà tilaisuus sosialisoida! Laulussa on ihmeellistà taikaa. Tulen kertomaan teistà tààllà laulumaassa, jossa kuitenkin yhdessàlaulamista harrastetaan hyvin vàhàn.
Mahtava idea!:) Ciao! MarjaKiitos Heikki kuluneesta kevätkaudesta :-) Odotan innolla syksyn kuorokoulua. Hyvää kesää sinulle ja kaikille laulukavereille toivottaa Oili!
heips Heikki, olen ollut laulutunneilla alusta asti lähes joka kerta ja olen erittäin innostunut jatkossakin. Haluaisin edetä kuorotasolle. Olen Laajasalon kirkon Laulunystävät-kuorossa. Kysymykseni kuuluu: voinko edetä Laulukoulun kuorotasolle kun en ole voinut osallistua kuin muutamille nuottikursseille? Olen käynyt työväenopistolla lyhyen nuottikurssin muutama vuosi sitten. Innostusta kyllä riittää ja pyrkimystä edistyä. Olet erittäin innostava ja upea opettaja.
Teitpä hyvän kysymyksen. Voit edetä kuorotasolle ja on toivottavaakin, että mahdollisimman moni haluaisi päästä osalliseksi upeaasta harrastuksesta. Kuorotunti tulee olemaan ensi syksynä todennäköisesti kello 18-19, siis virsitunnin ja nuottitunnin välissä. Ajatukseni onkin, että mahdollisimman moni voisi näin osallistua kuorovalmennukseen. Olen keksinyt menetelmän, miten sekä nuottitunnilla olleet että osallistumattomat voivat hyötyä ja iloita oppimisesta - ilman häpeän tunnetta. Samalla molemmilla on mahdollisuus kehittää myös nuotinlukutaitoa. Sisältönä on yksiäänistä kuorolaulua, kaanoneita, vähitellen 2-3 äänisiin lauluihin edeten. Pyrin etsimään riittävän helppoa ohjelmistoa. Kerron kevään aikana tunneilla lisää suunnitelmasta.
Olen kiinnostunut liittymään mukaan Variksen laulukouluun. Milloin laulutunneilla voi seuraavan kerran tulla mukaan? Kevätkauden 2012 alkaessako?
Kannattaa huomioida, että laulu- ja nuottitunnit ovat eri luonteisia. Laulutunnille saa tulla milloin vain, vaikka ensi viikolla; mieluummin heti, kuin myöhemmin. Nuottitunnille samoin kannattaa tulla mahdollisimman nopeasti ja tutustua ensin ilmoitustaululla oleviin ohjeisiin. Kotisivuihin on hyvä tutustua ja/tai kysellä lisää laulukoulussa.
Mitä välineitä tunneilla tarvitaan?
Ensimmäiselle tunnille voi tulla vapaasti ilman välineitä.
Laulutunneille on kokoelma, jonka voi tulostaa netistä (salasanan saa laulukoulusta) tai voimme tehdä yhteishankinnan ensimmäisellä kerralla.
Nuottitunneille voi ottaa lyijykynän. Oppimateriaali on tulostettavissa netistä (salasanan saa tunnilla) tai on mahdollista tehdä yhteistilaus ensimmäisellä kerralla.Tulisin kouluun, mutta en pääse ensimmäiselle tunnille ja jatkossakin joudun olemaan silloin tällöin pois. Onnistuuko?
Laulutuntien osalta ei ole ongelmia, koska kertailemme.
Nuottituntien opetus etenee systemaattisesti. Kertailemme kyllä, mutta uusia lauluja tulee joka tunnilla. Olen työstämässä oppimateriaalia nettisivuille. Siellä tulee olemaan nuotit ja osa lauluista myös äänitteenä, sitä mukaa kun opetus etenee. Ne ovat kotiopiskelua, kertaamista ja myös poissaoloja varten. Jokainen päättää omat tavoitteensa; aktiivisuus tuottaa nopeammin tuloksia, mutta kukin saa oppia edellytystensä tahdissa. Poissaoloja voi siis paikata jossain määrin itseopiskelun avulla.Onko mahdollista saada yksilöllistä opetusta?
Siihen ei ole resursseja. Tapauksesta riippuen on ehkä mahdollista järjestää aivan pieni neuvontahetki, mutta tätä ei pidä käsittää lupaukseksi.
Yksilöopetusta kaipaaville linkit (maksullisia kursseja):
http://www.laulunopetus.fi (Ville Laaksonen, Complete Vocal Technique)
http://www.lauluavain.fi (Ava Numminen)
Minkä ikäisille laulukoulu on tarkoitettu?
Aikuisikäiset hyötyvät parhaiten. Tunneilla puhutaan myös siitä, miten lapset oppivat ja miten opetetaan.
Olen kympinlaulaja ollut ja laulanut kakkosalttoa kirkkokuorossa. Nyt ääneni on navettasopraano ja ei soi. Miten voisin harjoitella, yritänkö alton äänissä hiljaa vaiko sopraanon äänella kovaa, että aukeais karikot kurkussa?
Kirjeitse asia on liian vaativa ratkaista. Ensin pitäisi tietää, mitä ovat "karikot kurkussa". Jos kyse on äänihuulten rasitusvammasta, oikea osoite olisi foniatrin vastaanotto. Jos vammaa ei ole ja kyse on laulamattomuudesta, ääni saattaa alkaa avautua sitä harjoittamalla. Liian kovaa laulamista on syytä välttää ja varsinkin "huutamista". Äänialuetta voi kokeilla, rasittuuko ääni matalissa vai korkeissa äänissä. Kaikkea väkisin puristamista kannattaa välttää ja käyttää ääntä mahdollisimman luonnollisella tavalla. Harjoittelemalla lihaksia ja hengitystä voi pitkällä ajalla päästä tuloksiin.
Suosittelen henkilökohtaista tapaamista jonkun hyvän yksinlauluopettajan - (ei minun!) tai foniatrin kanssa.Vinkki: Työterveyslaitokselta saa ilmaiseksi ääniergonomiaa käsittelevän tietokortin.
Työterveyslaitos myy Eeva Salan ym. kirjoittamaa Ääniergonomia - Toimiva ääni työvälineenä -kirjaa. Nettikauppa on osoitteessa http://verkkokauppa.ttl.fiMietin osallistumista laulukursseille. En pysy nuotissa, mutta kuulen kyllä kuinka pieleen menee, en vain saa ääntäni sinne minne haluaisin. (olen soittanut pianoa nuorena). Sivuiltasi ja palautteista saa sen kuvan että kurssilla on vähemmistö laulutaidottomia. Siksi pelottaa tulla laulamaan, jos muut osaavat. Onko joskus sellaista kurssia, joka on todella vain sellaisille kansakoulunopettajien lyttäämille, jotka eivät osaa ja uskalla?
Vastaus kysymykseesi: tämä kurssi on tarkoitettu myös niille, jotka epäilevät omia kykyjään, siis "lytätyille", kuten nettisivujen informaatiosta ilmenee. Siitä nimi "variksen laulukoulu". Tule rohkeasti katsomaan ja kokeilemaan. Laulukoulussa on monentasoisia ja sinun on viisasta se hyväksyä; jokainen velvoitetaan kaverin hyväksyntään. Itse asiassa se on etu, että mukana on myös joitakin "kehittyneempiä". Heiltä kuulet oikeita ääniä ja yrität matkia. "Laulutaidottomia" ei ole. On vain eri asteella olevia laulajia. Nimitämme laulukoulussa jokaista "kehittyväksi laulajaksi". Jokainen on siis omalla tasollaan, kuka etsii vielä säveltä kuka on jo pidemmällä. Viimeksi kurssille tuli monia kaltaisiasi ja he alkoivat kokeilla ja lauloivat kukin omalla äänellään, kuten "variskin laulaa äänellään". Opettajana teen voitavani hyväksyvän ilmapiirin luomisessa ja muistutan siitä usein. Joukkomme on suuri 100-200 laulajaa, joten kyllä siellä on monia kaltaisiasi. Suuressa joukossa on myös joku, joka ei tahdo päästä irti heikosta laulullisesta itsetunnosta, ja saattaa kärsiä muiden osaamisesta. Siitä pitäisi kuitenkin pyristellä irti. Tule siis sellaisena kuin olet, hyväksy itsesi ja muut.
Hei. En osaa kuunnella meneekö laulu nuotilleen oikein. En siis tiedä laulanko tai laulaako joku muu oikein tai väärin. Voinko oppia laulamaan oikein ja kuulemaan ja ymmärtämään miten lauletaan oikein?
Yritän vastata. Ihmiset ovat erilaisia. Jotkut kuulevat miten sävelen pitäisi mennä, mutta eivät pysty äänellään toistamaan. Olen kuullut myös sellaista väitettävän, että joku ei pystyisi kuulemaan sävelten tasoeroja. Useat tutkijat ovat sitä mieltä, että korvan kyky erotella säveliä ja äänielinten mahdollisuus tuottaa niitä on riippuvainen harjoituksesta. En pysty esittämään väitteen tueksi mitään tieteellistä todistusta. Jos kuitenkin olisi ihmisiä, jotka eivät pysty ollenkaan kuuntelemaan tai toistamaan sävelkorkeuksia, heidän olisi mahdotonta oppia esimerkiksi Kiinan kieltä, missä sävelkorkeus ratkaisee sanan merkityksen. Tuskin Kiinassa kukaan sävelkorvan vuoksi on oppimatta äidinkieltään. Kehottaisin ainakin yrittämään laulamista. Siinä ei ainakaan mitään häviä. Jos et heti opi laulamaan muiden mukana, laula niitä säveliä, joita saat syntymään. Nekin ovat arvokkaita ja voivat kehittää sinua. Laulukoulu on turvallinen paikka kokeilla.
Osaan jonkun verran nuotteja ja lapsuuden pianotunneista mahdan juuri ja juuri osata soittaa oikealla kädellä tuttujen laulujen melodioita pianolla.
pitäisikö minun tulla I ryhmään vai II ryhmään, kun nyt sitten melkoisesti innoistuin asiasta?Vastaus: Suosittelisin sinulle ensimmäistä nuottituntia, ainakin aluksi. En siksi, että väheksyisin taitojasi, mutta jos opetusmentelmä ei ole tuttu, tulemalla suoraan kakkosryhmään saattaa olla alkuvaikeuksia. Mikään ei estä käymästä molemmissa ryhmissä jos aikaa ja energiaa on.
Kiitos laulukoulusta.
Olen aina pitänyt laulamisesta, osaan paljon laulujen sanoja ulkoa ja laulelen itsekseni kotona ja autolla ajaessa. Tunnistan myös monia tuttuja lauluja heti alkusävelet kuullessani, vaikka en osaakaan niitä itse oikein laulaa. Jo aloittaessani kansakoulun 50-luvun alussa todettiin, että minulla ei ole lauluääntä eikä nuottikorvaa. Uskoinkin, että se on minun ominaisuuteni, jolle ei oikeastaan mitään ole tehtävissä. Niinpä olen aina yhteisissä tilaisuuksissa yrittänyt laulaa niin hiljaa, etteivät lähellä istujat kuulisi, miten väärin laulan.
Nyt olen eläkkeellä ja heti, kun kuulin laulukoulustasi, ajattelin, että nyt on minullekin vielä annettu tilaisuus. Olen ollut mukana joka kerta sekä laulu- että nuottitunnilla. Siellä olen uskaltautunut laulamaan ja iloinnut laulamisesta muiden mukana. Erityisesti kiitän sinua siitä, että joka kerran muistat rohkaista laulamaan, vaikka menisi väärinkin ja palautat mieleen, että laulukoulu on tarkoitettu myös ihan aloitteleville. Iloinen ja myönteinen asennoitumisesi antaa iloista oppimisen halua. Nuottitunneilla olen alkanut mielestäni ainakin vähän kuulla ja hahmottaa eri sävelkorkeuksia. Voisiko korvanikin sittenkin kehittyä? On ollut oppimisen kannalta tosi hyvä, että aloitettiin kahdesta sävelestä ja lisää tulee vähän kerrallaan. Tahti on mielestäni ollut ihan sopiva.
Omia tavoitteitani en ole asettanut kovin suuriksi – toivon, että oppisin laulamaan edes jonkin verran oikein – niin, että uskaltaisin tulla vähän voimakkaammin mukaan yhteislauluun muuallakin kuin laulukoulussa eikä lauluni erottuisi vieressä istuvien korvaan täysin vääränä.------------
Pyysit palautetta etenemisnopeudesta. Minusta nykyinen vauhti on sopiva. Osallistun molemmille tunneille. Nuotinluvussa hahmottamiskykyni ei ole kovin kehittynyt, joten nuottien seuranta on (vielä!) hitaanpuoleista, mutta tällä vauhdilla pysyn mukana.
Ihailen ympäriltäni kuuluvaa kaunista laulua, mietin ovatko niin monet kauniisti laulavat todellakin vasta-alkajia. Samalla epäilen miltähän se minun lauluni oikeasti mahtaa kuulostaa lähistöllä olevien korvissa. Kiitos sinulle rohkaisun sanoista laulamista opetteleville.------------
Laulukoulu on vastannut toiveitani oikein hyvin, ja iloisena lisänä on ollut vielä todella rautaisella ammattitaidolla ja suurella sydämellä pidetyt nuottitunnit, joista on saanut sellaista oivaltamista ja musiikin ymmärrystä, jota en osannut odottaa lainkaan. Laulukoulun laulut on taitavasti valittu sellaisiksi, että ne koskettavat meitä kaikkia, ainoastaan hengellinen puoli saattaa joitakin vieroksuttaa, mutta minusta kirkon tiloihin kuuluvat virret ja hengelliset laulut luontevasti, vaikka oma vakaumukseni ei järin vahva olekaan.
-----------
Siis lämmin kiitos Heikki tästä keväästä, mukavaa kesää ja ihanaa että syksyllä saa laulaa lisää!Tämä on juuri sitä mitä kaipasin, laulan ilosta ja kun sen saa tehdä hyvässä seurassa mitä enempää voisi toivoa...
Suurkiitos sinulle Heikki tästä keväästä ja toivottavasti ensi syksy antaa samankaltaista iloa kuin tämä kevät.----------
Laulukoulun laulut hieman liian vaikeita entiselle laulutaidottomalle. Voisiko olla "esilaulukoulu" eli valmentava kurssi, jossa laulettaisiin helppoja yksiäänisiä lauluja? Informaatio, nettiäänitteet, leppoisa tunnelma ja opetus erinomaista. Laulukoulussa on hauskaa.
Kiitos palautteesta. Laulutunti on oikeastaan ajateltu helppoja yhteislauluja varten. Siihen teimme poikkeuksen, kun ryhdyimme harjoittelemaan messuun tulevia 4-äänisiä lauluja ja jälkikäteen ajatellen se oli ehkä arviointivirhe. Yritin etsiä haastetta niillekin ihmisille, jotka ovat laulaneet kuorossa. Tulevaisuudessa yritämme pitää laulutunnin leppoisana ja rentoja laulutilaisuutena. Suunnitelmissa on kuorotunnin perustaminen myöhemmin niille, jotka kaipaavat moniäänistä laulua.
---------
Kiitos laulukoulusta.
Olen lapsuudesta alkaen käynyt kirkossa ja veisannut paljon virsiä. Nuoruudessa lauloin jopa laulusolistina. Sairastuin vaikeaan astmaan, hengitystekniikka on kadoksissa, ääni mennyt ja madaltunut sekä muita ääneen liittyviä ongelmia ilmennyt.
Lähdin reippaan rohkeasti laulukouluun. Ajatuksena "minä onnistun" ainakin vähän.
Heikki on opettajana kannustava, muistanut rohkaista laulamaan, vaikka on mennyt väärinkin ja palauttanut mieliin, että laulukoulu on tarkoitettu kaikille. Myönteinen asenne on kannatellut eteenpäin. Nyt laulukoulusta on hioitunut pieni yhteisö joka tuntee yhteisöllisyyden (toivottavasti muutkin kun minä), mikä edellyttää erilaisuuden hyväksymistä ja näin parannamme jatkuvasti suoritustamme ja kasvatamme voimavarojamme.
On hienoa laulaa äänissä ja oppia kuuntelemaan kaunista yhteislaulua. Kevään viiminen laulukoulun tunti on tuloillaan, tunnen luopumisen tuskaa kun vasta syksyllä saamme opetusta, mutta sekin kasvattaa.
Heikkiä kiittäen taivaalisesta laulunopetuksesta.---------
Käyn laulutunnilla vaikka osankin laulaa, mielestäni aika hyvinkin. Siellä on todella kivaa. Heikki pelkällä olemuksellaan tempaisee koko porukan mukaansa.
Varsinaisesti tulen kirkolle nuottituntien takia. En osaa laulaa nuoteista ja se hankaloittaa kuorolauluharrastustani. Olen istunut tunneilla sisukkaasti vaikka intervallit, terssit ja sekunnit kuulostavat korvissanin hebrealta. Fa ja ti-avain jäivät vähän epäselväksi, kun olin estynyt juuri niitä käsiteltäessä. Nyt viimeinen tuntikin jää väliin......mutta syksyllä uusin rinnoin.
Jotain pientä häivähdystä on so-fa-miit kuitenkin päähäni jättäneet. Kesän aikana lauleskelen (aikuinen ihminen!) Turre koiria ja perheautoja miettien mii-miit ja so-soot. Toivottavasti syksyllä kerrataan jo opittua. Opetuksen tahti on sopivan letkeä ja opettaja tietysti aivan ihh-haa-naaa!---------
Tämä laulukoulu on ollut koko kevään EHDOTON KOHOKOHTA ja aivan mahtava kaikkinensa! Olen priorisoinut kaikki tekemiset niin, että pääsen joka keskiviikkona mukaan ja onnistuinkin aika hyvin, vain yksi kerta jäi väliin. Tunnit menevät käsittämättömän nopeasti ja olen joka kerta yhtä hämmästynyt, kun alat lopetella tuntia - joko se taas mennä humahti? Tarkoittaa siis sitä, että kiireisen elämän keskellä pääsen keskiviikkoiltaisin lähes flow-tilaan :)
Minusta on hyvä, että olemme laulaneet monenlaisia lauluja. Laulaminen on mukavaa, ei sen niin väliä, minkä tyyppistä laulettava musiikki on! Jännä tilanne on sekin, etten tuntenut ennestään ketään laulukoululaista ja sinne voi todellakin tulla irtautuneena kaikista ennakkorooleista tai -mielikuvista ja olla vaan muiden laulajien joukossa, joiden yksityiselämästä ei tiedä yhtään mitään. Pian kuitenkin muutamat lähellä istuneiden kasvot alkoivat tulla tutuksi ja musiikki ja yhteinen kiinnostuksen kohde (laulu) yhdistävät ventovieraitakin ihmisiä.
Opettajana olet Heikki, kuten aiemminkin olen kirjoittanut, aivan loistava pedagogi, kannustava, iloinen, reipas, taitava, monipuolinen - adjektiivit loppuvat tässä kohtaa kesken. Kiitos siis edellenkin siitä, että käytät omaa vapaa-aikaasi meihin!
Minulle henkilökohtaisesti tämän kevään tapaamisaika oli sopiva ja kotia lähellä oleva sijainti mahdollisti sen, että pystyin helposti tulemaan paikalle. Vähän harmittaa, että syksyllä nuotti- ja laulutunnit ovat eri päivinä, koska on paljon vaikeampi irrottautua arjen askareista kahtena kuin yhtenä iltana. Mutta siitä selvitään, lapset kasvavat ja oma motivaatio on kova...
Nuottitunneista. Olen itse aikoinani suorittanut 3/3-tutkinnot sekä soitossa että musiikinteoriassa ja Riikan musiikkiopintojen kautta pitänyt osaamista yllä jollain tasolla, vaikken enää itse aktiivisesti teoriaa tai soittamista harrastakaan. Nuottitunneilla on edetty mielestäni aika huimaa vauhtia ja olenkin miettinyt, pystyvätkö teoriaan aiemmin perehtymättömät vastaanottamaan kaiken uuden opin. He tietenkin voivat itse paremmin asiaa kommentoida ja tietenkin asioita kerrataan eikä kaikkea tarvitse oppia ekalla kerralla. Mutta paljon on tullut asiaa ja minullekin joitakin uusia asioita. (Ja huolimatta aiemmista opeista nuottitunnit ovat olleet tosi kiinnostavia ja mukavia). Yhtenä haasteena omalla kohdallani on vanhasta poisoppiminen: olen aikoinaan opetellut laulamisen nuottinimillä (c,d,e yms) ja on tosi vaikeaa opetella niistä eroon ja ryhtyä laulamaan do-re-mi-nimillä. Ja kun suurin osa käyttämistäni nuoteista on kirjoitettu g- tai f-avaimella on minulle KAIKKEIN vaikeinta tajuta näitä avaimettomia nuottirivejä, joissa päätellään ti- ja fa-avaimellä ti:n ja fa:n paikka. Eli ensin pitää poisoppia, jotta voi oppia uutta.
Tulipahan tajunnan virtaa... Kaiken kaikkiaan laulukoulua suosittelen ihan kaikille, jotka pitävät laulamisesta! Niillä kuten nuottitunneillakin on ihana fiilis ja siellä on kiva olla; väsymys haihtuu tuntien aikana ja tulee hyvä mieli. Kirkossa on mielestäni myös ihana akustiikka ja rauhallinen tunnelma. Ja neliääninen laulaminen on yksinkertaisesti kivaa :)
---------
Laulukoulu on täyttänyt tarvetta, jonka olemassaolon olen kyllä aistinut, mutta vasta Variksen koulun penkillä ymmärsin, miten suuuuuri laulamisen jano minussa on ollut!
Olen myös nauttinut nuottitunneista, ja oivaltanut, miten hyvä musiikin teorian opettaja minulla oli vanhan keskikoulun aikaan. Olen ahminut teoriaa, ja vaikka sointujen oppiminen tai nuotinlukutaidon omaksuminen ei ole enää sitä, mitä se olisi ollut nuorempana, iloitsen oppimismahdollisuudesta. Olen koko elämäni ajan nauttinut kielten opiskelusta ja nyt saan vielä vahvaa opetusta yhden uuden kielen, musiikin kielen opiskelussa!
Kiitos annetusta mahdollisuudesta osallistua laulajien joukkoon, jossa on osallistujia ikähaitarin laidasta laitaan, on tyttöjä ja poikia, mummoja ja vaareja - ja mikä mahtaakaan olla ammattien kirjo! Meitä kaikkia taustoista riippumatta yhdistää laulamisen into ja ilo!
Lämpimin kiitos kuuluu PääVarikselle erittäin hyvästä, innostavasta ja innostuneesta opetuksesta!
---------
Hei, opinnäytetyön tekijä voisi tutkia esim. sitä, miten osallistujat kokevat tutustumisen virsiin tai maakuntalauluihin tällaisessa kaikille avoimessa laulukoulussa. En itse tuntenut kumpiakaan kovin hyvin ennen laulukoulua, en ole laulanut maakuntalauluja koulussa, enkä käy kirkossa, joten tämä oli minulle aivan uusi maailma. Minusta oli itse asiassa hauskaa ja hyvä linjanveto, ettei laulukoulussa lauluttu populaarimusiikkia. Vaikka en pidä itseäni ns. uskovaisena, olen kokenut virsien laulamisen rauhoittavana ja tullut loppulaulusta suorastaan riippuvaiseksi :-) Virsien psykologinen vaikutus on aika yllättävä.
Pidän itseäni hyvin onnekkaana koska minulla on mahdollisuus käydä laulukoulussa. Tuttavani muilla paikkakunnilla ovat olleet suorastaan kateellisia siitä! Ideaa kannattaa ehdottomasti lanseerata ympäri Suomen. Hommahan on tietysti paljon hyvän vetäjän varassa. Siitä miljoonat kiitokset sinulle. En ole vielä keksinyt miten toimintaa voisi parantaa.
---------
Moi! Ja suuren suuri kiitos menneestä keväästä! Olen itsekin tehnyt paljon pyytteetöntä työtä SPR:n toiminnassa, joten tiedän tuon tunteen kun saa itselleen sisäisen tyydytyksen.
Kannatan ajatusta, että moniääninen kuoroharjoitus eriytetään laulutunnin jälkeen tapahtuvaksi...ne jää, joita kiinnostaa. Stemmaharjoittelu jäänee sekä vieressä laulavan "ammattilaisen" kuuntelemisen että omakohtaisen harjoittelun (upeiden äänitteidesi parissa) varaan.
Yksi käytännön hankaluus. Kun suuressa joukossa joku "oppilas" esittää sinulle kysymyksen, ei tuota kysymystä taempana oleva kuule, kuulee vain sinun vastauksesi. Joten olisiko mahdollista toistaa tuo kysymys ennen kuin vastaat siihen?
Syksyllä viimeistään tvataan. Jos ....---------
Kiitos kevään viimeisessä laulukoulussa lukemistasi runoista.Ne, kuten runot muutenkin, ovat itselleni läheisiä ja samalla vahvistui tunne siitä, miten lähellä laulu ja runo ovat toisiaan. Vahvistui tunne, ettei haittaa, vaikka sävel vielä olisikin vähän hakusessa... Kiitos sinulle ja hyvää kesää!