|
Filii Corvi
|
|---|
| Filii Corvi -lauluryhmän suunnitelma Tähtäämme moniäänisen kuorolaulun oppimiseen. Se tarkoittaa kykyä laulaa ryhmässä samanaikaisesti eri melodioita, jotka muodostavat sointuja, harmoniaa. Kuorolaulun hienoin tunne on oppia laulamaan omaa ääntä / stemmaa ja samalla kuunnella toista ääntä ja soinnuttaa omaa ääntään muiden äänten mukaan. Aluksi se saattaa tuntua vaativalta, mutta pian onnistuttuaan se tuottaa suurta tyydytystä ja sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Sekakuoro
muodostuu naisista ja miehistä. Äänet korkeimmasta matalimpaan
ovat sopraano+altto (naisia), tenori+basso (miehiä). Harjoittelemme: Miten
harjoittelemme: 1.
Äänenmuodostus ja äänenkäyttö. 2.
Mahdollisimman puhdas ääni. Tavoittelemme oikeaa äänenkorkeutta.
Se saattaa aluksi tuntua epävarmalta. Tärkeintä on laulaa
arkailematta. Useimmiten sävelpuhtaus löytyy harjoittelemalla
usein. Toisten kuuntelu on myös tärkeää. Tätä harjoittelemme
yhdessä. Erityisillä sointuharjoituksilla pyrimme löytämään
oikean, toisiin ääniin sulautuvan äänenkorkeuden. Kuorolaulujen
yhteydessä näitä myös harjoitellaan ja kuunnellaan. 3.
Kuoroäänien, stemmojen opettelu on keskeistä. Aluksi kuuntelemme
malliksi laulettua ja toistamme perässä. Stemmaosaaminen on
tärkeää ja sitä voi harjoitella myös kotona laululinkeistä.
Ajankäytön kannalta oma harjoittelu on suotavaa, koska sitten
jää enemmän aikaa yhteisen sointuvuuden löytämiseen. Teille on
tehtynä valmiit kuuntelulinkit. Kuoroharjoituksiin kannataa aina
tulla, vaikka ei olisi ennättänyt harjoitella kotona. Laulamme
kuitenkin aina stemmoja harjoitusten aikana. 4.
Esiintyminen, eläytyminen, ilmaisu. Meille on tulossa
esiintymisiä. Tärkeintä on luonteva, jännittämätön esiintyminen.
Pyrimme opettelemaan mahdollisimman paljon lauluja ulkoa,sillä
se vapauttaa esiintymistä. Yleisöön vaikuttaa eniten
teeskentelemättömyys, vapaus, rohkeus. Tärkeintä on ymmärtää
lauletun sisältö ja elää se todeksi, eli heittäytyminen tekstin
ja musiikin sisältöön. Tämä alue ei vaadi harjoittelua, mutta
rohkeutta ja vapautta. 5.
Nuotinluku. Tämä osa-alue on kuorolaulun oppimisessa aikaa
vievin. Kyseessä on uuden kielen oppiminen. Helposti tulee
väsymys ja uskonpuute, koska esiintymisiin voi alkuvaiheessa
valmistautua ilman nuotinluvun osaamistakin. Kuitenkin pitemmän
päälle siitä on eniten hyötyä oppimisen nopeutuessa, tulkinnan
syventyessä ja ja musiikin ymmärtämisen lisääntyessä. Tähän
osa-alueeseen ei ole riittävästi aikaa kuorotunnin aikana, sillä
se veisi helposti koko ajan. Tätä voi hyvin paljon kehittää
kotiharjoittelulla, kun on a) motivaatio b) pieniä hetkiä, usein
c) mahdollisuus kuunnella harjoituksia d) riittävästi sitkeyttä
ja uskoa. Monella teistä lienee lapsia ja laulamalla heille
nuotinluvun harjoituksia opetatte itsellenne ja heille samalla
uuden kielen! Alkuvaiheessa onkin tärkeintä laulaa pieniä,
muutaman sävelen lauluja, jotka ovat helppoja oppia ja lapsille
sopivia. Ja näihin kaikkiin on valmiit, laulamani linkit.
Käytämme nuotinluvun harjoituksessa menetelmää; jota sanomme
"relatiiviseksi solmisaatioksi". Relatiivisuus tarkoittaa, että
sävelillä on samat suhteet, jos laulu siirretään korkeammalla
tai matalammalle. Seitsemän tavua "do re mi fa so la ti (do')"
riittävät ja muodostavat yleiskielen, minkä avulla voi oppia
uusia lauluja ilman soitinta. Niistä muodostuu erilaisia
yhdistelmiä ja juuri niiden korvaan saaminen on tärkeintä.
Varsinainen nuotinluku alkaa vasta sen jälkeen. Opiskelulinkkeeihin
ja oppimateriaaleihin ohjataan vähitellen. |