Variksen laulukoulun tietopaketti

 

Laulaminen eheyttääÄiti laulaa lapselleen

Laulaminen on ikivanha taidemuoto. Aivotutkijoiden mukaan se vaikuttaa syvästi ihmiseen, sillä laululla on suora yhteys tunteisiin. Musiikin aktiivinen harrastaminen edistää aivojen hermoverkoston yhteistoimintaa ja kasvattaa kuuloaluetta. Miellyttävät sävelet aktivoivat aivojen fysiologista- ja hormonitoimintaa. Kautta aikojen äidit ovat hyräilleet sikiöilleen, laulaneet lapsilleen ja tuudittaneet heidät turvalliseen uneen. Äidit tuntevat, miten lapsi jo kohdussa reagoi lauluun ja oppii varhain nauttimaan siitä. Luonnonkansoilla laulu on osa elämää, mm. Aboriginaali-miehelle oman laulun hankkiminen oli yksi elämän suurimmista tarkoituksista. Perintöä ei saanut, jos ei omistanut laulua ja nuoret miehet käyttivät kaikkia mahdollisia keinoja oppiakseen lauluja. Jokaisessa kulttuurissa musiikilla on merkittävä rooli. Unkarilainen Zoltan Kodály on lausunut: "Musiikki kuuluu kaikille". Koska jokaisella ihmisellä on ikioma soitin, äänihuulet, Kodályn teesi voitaisiin muotoilla: "Laulu kuuluu kaikille".
Lue Minna Lindgrenin kolumni: Hiirikin sen tietää  
http://www.tiedetuubi.fi/videot/mita-tapahtuu-muusikon-paassa-video-nayttaa
Musiikki tehoaa kuin lääke
"Musiikki vaikuttaa aivoihin kuin lääke"
"Laulu saattoi kehittyä jo ennen puhekykyä. Ja sillä on suora kytkentä ihmisen onnellisuuteen", kirjoittaa Jussi Viitala.
Aivojen kuntoutus: "Kun kuuntelet laulua, aivosi laulavat"
Kielikin kehittyy musiikilla
Musiikki mielessä "Onneksi on laulu. Laulu aiheuttaa syvän hyvänolon tunteen"
Nuoruusvuosien musiikki herättää muistisairaan mielen

Ihminen tarvitsee laulua.

 

Vaikeneminen

varis

"Vaikeneminen on kultaa" -   ei, vaan turhaa

On ihmisiä, jotka eivät osallistu yhteislauluun. He saattavat vähätellä laulutaitoansa tai ovat siitä epävarmoja. Usein syynä on koulun arviointi, jonka vuoksi on leimauduttu laulutaidottomaksi ikuisiksi ajoiksi. Ihminen on musikaalinen, jos hän pystyy ottamaan musiikkia vastaan. Jotkut kuitenkin väittävät olevansa epämusikaalisia. Silti nämä ihmiset kertovat pitävänsä musiikista ja jopa viheltelevät tai laulelevat yksin ollessaan! Monet tutkijat ovat sitä mieltä, ettei epämusikaalisia tai laulutaidottomia ole. Saattaa olla kyse estoista, harjoituksen puutteesta tai jostakin muusta. Laulun aikana vaikeneminen ei ole kultaa. Joku saattaa olla silloin kiusaantunut, tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Mitä tehdä?
Laulutaitoa voi oppia. Oppimisen esteet on raivattava. Ensimmäiseksi kannattaa olla utelias ja tulla laulukouluun kokeilemaan. Toiseksi on rohjettava laulaa muiden mukana, vaikka se kuulostaisi erilaiselta kuin muiden ääni. Tässä koulussa on jokaisen lupa laulaa omalla äänellään, sillä: "äänellänsä se variskin laulaa". Variksen laulukoulun kynnys on matala.
Lue Erään laulajan tarina: "Tehkää itsellenne palvelus ja alkakaa laulaa." TAI "Ei päivää ilman nuottia"

 

Laulamista on mukava harjoittaa yhdessäI.K. Inha: runonlaulajat

Muinaissuomalaisilla oli iltaisin aikaa istua pimeissä pirteissään. Laulaminen oli luonteva tapa kuluttaa aikaa ja siirtää kulttuuriperintöä seuraaville sukupolville. Nykyisin kodeissa lauletaan vähän tai ei ollenkaan. Näin laulutaito rapistuu ja pian puuttuu rohkeutta yhtyä lauluun.

Laulua on mukava harjoittaa seurassa. Toisten ääni tukee omaa laulua ja siinä on mukana sosiaalisuus. Yhdessä laulaminen yhdistää ihmisiä. Siksi yhteislaulu luo iloa ja tyytyväisyyttä. Yhteiset laulutapahtumat ovat nykyisin hyvin suosittuja. Kuorolaulu kasvattaa suosiotaan ja sillä on voimakas sosiaalinen merkitys.
Laulukoulussa on turvallinen paikka harjoitella yhdessä. Kukaan ei tule nolatuksi - eikä nollatuksi. Laulun parissa olemme harvoin yksin, vaan tunnemme kuuluvamme johonkin suurempaan. Surut ja ilot koetaan yhdessä ja - lauletaan yhdessä. Tunnemme laajenevamme itsemme ulkopuolelle, osaksi kaikkea ja kaikki osaksi meitä, kuten laulussa sanotaan: "Kuin oisin osa suurta kaikkeutta".

 

"Mies ei laula"

Laulukoulun vetäjän omakohtainen kokemus:
Kärsin negatiivisesta asenteesta koulussa, sillä pidin laulusta ja olisin laulanut mielelläni. Kulttuuri oli kuitenkin sellainen, että poikajoukko katsoi minua ihmetellen ja jopa vihamielisesti, jos uskalsin laulaa, sillä "eivät pojat laula, se on tyttöjen touhua".

Laulaminen on miehille yhtä luonnollista kuin naisille. Mieskuorolaulu on komeaa kuunneltavaa. Miesmallejakin on, esimerkiksi Kalevalan miehet Väinämöinen ja Joukahainen lauloivat kilpaa toistaan suohon. Historiassa on aikakausia, jolloin mieskuorot olivat vallitsevia. Tulkaa miehet laulamaan!

Väinämöinen ja kannel

Vinkei yksnäisil miähil

Laulutunnil ja äkki.
Kitara taik käyrätorvi kätte,
taik mikä huilu vaa,
joku ko eres hiukam piippa.

Soittajapoik, punaposkine,
huuretan tervetulleks vaik
kaik muu miähe ol juur
ajet ulos ovest.

Heli Laaksonen

 

 

 

 

 

varis&nuotit1Nuottien salat

Nuottikirjoitusta ei ole välttämätöntä oppia voidakseen nauttia laulusta. Mutta nuottien oppiminen tuo kuitenkin lisää iloa. Kuvitelkaa elämäänne, jos teillä ei olisi lukutaitoa. Tai miettikääpä näyttelijää, jolle pitäisi lukea roolit. Nuottien lukutaito on verrattavissa äidinkielen lukutaitoon. Se rikastuttaa musiikin ymmärtämistä. Nuottien lukeminen opitaan samalla tavalla kuin äidinkielen lukeminen. Siihen tarvitaan aikaa ja ponnistelua. Laulujen avulla se on mielekästä ja helppoa.

 

 

Lasten musiikkiharrastuksen tukeminenkoskettimet

Lapsille on erittäin tärkeää, että vanhemmat ovat kiinnostuneita heidän harrastuksestaan ja tukevat sitä. Miellyttävän harjoitustilanteen luominen ja kannustava asenne ovatkin parasta lasten auttamista musiikinharrastuksessa.

Teoria koetaan joskus vaikeana ja vastenmielisenä siksi, että sitä ja sen merkitystä ei ymmärretä. Mitä jos äiti/isä, mummi/vaari osaisivat itse vähän teoriaa ja musiikin lukutaitoa? Se loisi aivan uuden pohjan musiikin äidinkielen merkitykselle ja ymmärtämiselle. Laulukoulussa lauletaan lastenlauluja ja sellaisia kansansävelmiä, jotka ovat helppoja, välittävät kulttuuria lapsille ja joiden avulla voi luoda heille musiikillisia valmiuksia.

 

 

Lukkarinkoulu

Niinhän se oli ennenkin: lukkari piti koulua kirkossa. Ja vaikka seitsemän veljestä karkasivat, palasivat he myöhemmin kouluun ja opettelivat lukutaidon. Olkoon kirkko nyt se lukkarin koulu, johon tullaan takaisin oppimaan asioita, jotka nuorempana  eivät onnistuneet. Laulukoulu toimii:

Laajasalon kirkko

 

<--Laajasalon kirkossa, os. Reposalmentie 13 maanantaisin kello 18-20. Tummanvihreä kuparinen julkisivu, sisältä puukirkko. Sijainti Laajasalon ostoskeskuksen vieressä.   Kartta.
Koordinaatit N 60°10.707 E 025°03.182
HSL:n reittiopas ->Reposalmentie 13

 

 

 

 

 

 

 

Kuorolaulu

variskuoro

Kuorolaulun harjoittelemiseen liittyy soinnin puhtaus, nuoteista laulamisen opiskelu, teoriaa, äänenavauksen yhteydessä äänenmuodostusta, hengitystä ja laulutekniikkaa sen verran kuin ryhmässä on mahdollista.
Ohjelmassa on perinnelauluja, kaanoneita ja 2-4 äänisiä lauluja. Lauluja voi harjoitellla myös kotona kuuntelulinkeistä nettisivultamme. Pyrimme tekemään kaiken mahdollisimman helposti. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita, sillä lähdemme alkeista liikkeelle ja opettelemme kärsivällisesti, ilman paineita. Jos saamme lauluja kuntoon voimme niitä esittääkin, mutta se ei ole pääasia. Kuorotunnin tarkoitus on koulutuksellinen.
Laulujen nuotit tulevat nettisivuillemme, josta niitä voi tulostaa. Jos tulostusmahdollisuutta ei ole, pyrimme järjestämään nuotit. Oma kansio on syytä hankkia, johon laulut kootaan.
Nuotinluvusta eli nuoteista laulamisesta katso seuraava kappale.

 

 

Nuotinluvun opiskelu

laulava varisKuorotunneilla opimme kuorolaiselle tärkeää nuotinlukua erilaisin harjoituksin, mukana sopiva annos helppoa teoriaa. Jossakin vaiheessa huomaat, että osaatkin laulaa suoraan nuoteista helppoja tuntemattomia sävelmiä. Tutustumme nuottikirjoitukseen. Kuorotuneista on hyötyä  myös musiikkia opiskelevien oppilaiden vanhemmille.

Nuottien lukutaidon omaksuminen muistuttaa äidinkielen oppimista. Ensin kuunnellaan, matkitaan ja hankitaan riittävä "sanavarasto", joka musiikissa tarkoittaa sävelyhdistelmiä. Sen jälkeen harjoitellaan nuoteista laulamista. Käyttämämme menetelmä on helppo, koeteltu ja luotettava. Virheitä ei juuri tule. Harjoitukselle on annettava aikaa, kuten äidinkielen oppimisessa. Nuottien lukutaidon lisäksi tämän menetelmän etu on sävelpuhtauden harjoittaminen, johon auttavat aina samassa suhteessa olevat sävelten nimet. (Käyttämästämme solmisaatiomenetelmästä voi lukea tästä linkistä ja lisätietoa nuotinluvusta, mutta se on helpompi ymmärtää, jos tulee kuorotunneille). Nuottien opiskelusta saattaa herätä kysymyksiä, joten kannattaa tulla kokeilemaan ja ihmettelemään.

Tuloksia voi parantaa kotiopiskelulla. Nuotti- ja oppimateriaali tulee nettisivulle. Kuuntelu on tärkeä osa oppimista ja siksi suurin osa lauluista on äänitteenä nettisivulla, josta niitä voi kuunnella, kopioida koneellensa, tallentaa cd-levylle tai mp3-soittimeen. Opiskelu perustuu siis osittain netin käyttöön ja tiedotus tapahtuu kotisivun ilmoitustaulun kautta.

"Monta kärpästä samalla iskulla"; eli laulamalla opimme musiikin lukutaitoa, musiikin rakenteita, loruja, kansanperinnettä, lauluja lapsille/lastenlapsille, kaunista äidinkieltämme...

Näillä tunneilla opitaan oman kokemisen kautta, miten tärkeä nuottien lukutaito on. Musiikkia harrastavien lasten vanhempien/isovanhempien olisi hyödyllistä tietää jotakin oppimisprosessista.

Kuorolaulussa tärkeitä tekijöitä ovat mm. äänenmuodostus, nuotinlukutaito ja sävelpuhtaus.
Nuotinlukua tarjoavaa koulua ei ole juuri tarjolla musiikkioppilaitosten ulkopuolella, ainakaan ilmaiseksi!


Kysymys- ja palautelomake


Muutamia kysymyksiä ja vastauksia aikaisemmilta vuosilta:

(huom. edellisinä vuosina on ollut erillinen laulutunti, nuottitunti ja virsitunti. Parina viime vuonna myös kuorotunti)

Mitä välineitä tunneilla tarvitaan?

Ensimmäiselle tunnille voi tulla vapaasti ilman välineitä.
Laulutunneille on kokoelma, jonka voi tulostaa netistä (salasanan saa laulukoulusta) tai voimme tehdä yhteishankinnan ensimmäisellä kerralla.
Nuottitunneille voi ottaa lyijykynän. Oppimateriaali on tulostettavissa netistä (salasanan saa tunnilla) tai on mahdollista tehdä yhteistilaus ensimmäisellä kerralla.

Tulisin kouluun, mutta en pääse ensimmäiselle tunnille ja jatkossakin joudun olemaan silloin tällöin pois. Onnistuuko?

Laulutuntien osalta ei ole ongelmia, koska kertailemme.
Nuottituntien opetus etenee systemaattisesti. Kertailemme kyllä, mutta uusia lauluja tulee joka tunnilla. Olen työstämässä oppimateriaalia nettisivuille. Siellä tulee olemaan nuotit ja osa lauluista myös äänitteenä, sitä mukaa kun opetus etenee. Ne ovat kotiopiskelua, kertaamista ja myös poissaoloja varten. Jokainen päättää omat tavoitteensa; aktiivisuus tuottaa nopeammin tuloksia, mutta kukin saa oppia edellytystensä tahdissa. Poissaoloja voi siis paikata jossain määrin itseopiskelun avulla.

Onko mahdollista saada yksilöllistä opetusta?

Siihen ei ole resursseja. Tapauksesta riippuen on ehkä mahdollista järjestää aivan pieni neuvontahetki, mutta tätä ei pidä käsittää lupaukseksi.
Yksilöopetusta kaipaaville linkit (maksullisia kursseja):
http://www.laulunopetus.fi (Ville Laaksonen, Complete Vocal Technique)
http://www.lauluavain.fi (Ava Numminen)

Minkä ikäisille laulukoulu on tarkoitettu?

Aikuisikäiset hyötyvät parhaiten. Tunneilla puhutaan myös siitä, miten lapset oppivat ja miten opetetaan.

Olen kympinlaulaja ollut ja laulanut kakkosalttoa kirkkokuorossa. Nyt ääneni on navettasopraano ja ei soi. Miten voisin harjoitella, yritänkö alton äänissä hiljaa vaiko sopraanon äänella kovaa, että aukeais karikot kurkussa?

Kirjeitse asia on liian vaativa ratkaista. Ensin pitäisi tietää, mitä ovat "karikot kurkussa". Jos kyse on äänihuulten rasitusvammasta, oikea osoite olisi foniatrin vastaanotto. Jos vammaa ei ole ja kyse on laulamattomuudesta, ääni saattaa alkaa avautua sitä harjoittamalla. Liian kovaa laulamista on syytä välttää ja varsinkin "huutamista". Äänialuetta voi kokeilla, rasittuuko ääni matalissa vai korkeissa äänissä. Kaikkea väkisin puristamista kannattaa välttää ja käyttää ääntä mahdollisimman luonnollisella tavalla. Harjoittelemalla lihaksia ja hengitystä voi pitkällä ajalla päästä tuloksiin.
Suosittelen henkilökohtaista tapaamista jonkun hyvän yksinlauluopettajan - (ei minun!) tai foniatrin kanssa.

Vinkki: Työterveyslaitokselta saa ilmaiseksi ääniergonomiaa käsittelevän tietokortin.Työterveyslaitos myy Eeva Salan ym. kirjoittamaa Ääniergonomia - Toimiva ääni työvälineenä -kirjaa. Nettikauppa on osoitteessa https://www.ttl.fi/tietokortit/


Kysymyksiä ja palautetta laulukoulun vuosilta 2010-2015