Variksen laulukoulun tietopaketti
Laulaminen eheyttää
Laulaminen on ikivanha
taidemuoto. Aivotutkijoiden mukaan se vaikuttaa syvästi
ihmiseen, sillä laululla on suora yhteys tunteisiin. Musiikin
aktiivinen harrastaminen edistää aivojen hermoverkoston
yhteistoimintaa ja kasvattaa kuuloaluetta. Miellyttävät
sävelet aktivoivat aivojen fysiologista- ja hormonitoimintaa.
Kautta aikojen äidit ovat hyräilleet sikiöilleen, laulaneet
lapsilleen ja tuudittaneet heidät turvalliseen uneen. Äidit
tuntevat, miten lapsi jo kohdussa reagoi lauluun ja oppii
varhain nauttimaan siitä. Luonnonkansoilla laulu on osa
elämää, mm. Aboriginaali-miehelle oman laulun hankkiminen oli
yksi elämän suurimmista tarkoituksista. Perintöä ei saanut,
jos ei omistanut laulua ja nuoret miehet käyttivät kaikkia
mahdollisia keinoja oppiakseen lauluja. Jokaisessa
kulttuurissa musiikilla on merkittävä rooli. Unkarilainen
Zoltan Kodály on lausunut: "Musiikki kuuluu kaikille". Koska
jokaisella ihmisellä on ikioma soitin, äänihuulet, Kodályn
teesi voitaisiin muotoilla: "Laulu kuuluu kaikille".
Lue
Minna Lindgrenin kolumni: Hiirikin sen tietää
https://www.tiedetuubi.fi/videot/mita-tapahtuu-muusikon-paassa-video-nayttaa
Musiikki
tehoaa kuin lääke
"Musiikki
vaikuttaa aivoihin kuin lääke"
"Laulu
saattoi kehittyä jo ennen puhekykyä. Ja sillä on suora
kytkentä ihmisen onnellisuuteen", kirjoittaa Jussi Viitala.
Aivojen
kuntoutus: "Kun kuuntelet laulua, aivosi laulavat"
Kielikin
kehittyy musiikilla
Musiikki
mielessä "Onneksi on laulu. Laulu aiheuttaa syvän hyvänolon
tunteen"
Nuoruusvuosien
musiikki herättää muistisairaan mielen
Laulamalla
terveemmäksi
Musiikki
muovaa aivoja
Musiikin
opetus voi olla yksi ratkaisu koulujen eriytymiseen, sanovat
huippututkijat
Ihminen tarvitsee laulua.
Vaikeneminen

"Vaikeneminen on kultaa"
- ei, vaan turhaa
On ihmisiä, jotka eivät osallistu
yhteislauluun. He saattavat vähätellä laulutaitoansa tai ovat
siitä epävarmoja. Usein syynä on koulun arviointi, jonka vuoksi
on leimauduttu laulutaidottomaksi ikuisiksi ajoiksi. Ihminen on
musikaalinen, jos hän pystyy ottamaan musiikkia vastaan. Jotkut
kuitenkin väittävät olevansa epämusikaalisia. Silti nämä ihmiset
kertovat pitävänsä musiikista ja jopa viheltelevät tai
laulelevat yksin ollessaan! Monet tutkijat ovat sitä mieltä,
ettei epämusikaalisia tai laulutaidottomia ole. Saattaa olla
kyse estoista, harjoituksen puutteesta tai jostakin muusta.
Laulun aikana vaikeneminen ei ole kultaa. Joku saattaa olla
silloin kiusaantunut, tuntea itsensä ulkopuoliseksi. Mitä tehdä?
Laulutaitoa voi oppia. Oppimisen esteet on
raivattava. Ensimmäiseksi kannattaa olla utelias ja tulla
laulukouluun kokeilemaan. Toiseksi on rohjettava laulaa muiden
mukana, vaikka se kuulostaisi erilaiselta kuin muiden ääni.
Tässä koulussa on jokaisen lupa laulaa omalla äänellään, sillä:
"äänellänsä se variskin laulaa". Variksen laulukoulun kynnys on
matala.
Lue Erään
laulajan tarina: "Tehkää itsellenne
palvelus ja alkakaa laulaa."
Laulamista on mukava harjoittaa
yhdessä
Muinaissuomalaisilla oli iltaisin
aikaa istua pimeissä pirteissään. Laulaminen oli luonteva tapa
kuluttaa aikaa ja siirtää kulttuuriperintöä seuraaville
sukupolville. Nykyisin kodeissa lauletaan vähän tai ei
ollenkaan. Näin laulutaito rapistuu ja pian puuttuu rohkeutta
yhtyä lauluun.
Laulua on mukava harjoittaa
seurassa. Toisten ääni tukee omaa laulua ja siinä on mukana
sosiaalisuus. Yhdessä laulaminen yhdistää ihmisiä. Siksi
yhteislaulu luo iloa ja tyytyväisyyttä. Yhteiset laulutapahtumat
ovat nykyisin hyvin suosittuja. Kuorolaulu
kasvattaa suosiotaan ja sillä on voimakas sosiaalinen merkitys.
Laulukoulussa on turvallinen paikka harjoitella yhdessä. Kukaan
ei tule nolatuksi - eikä nollatuksi. Laulun parissa olemme
harvoin yksin, vaan tunnemme kuuluvamme johonkin suurempaan.
Surut ja ilot koetaan yhdessä ja - lauletaan yhdessä. Tunnemme
laajenevamme itsemme ulkopuolelle, osaksi kaikkea ja kaikki
osaksi meitä, kuten laulussa sanotaan: "Kuin oisin osa suurta
kaikkeutta".
"Mies
ei laula"
Laulukoulun vetäjän omakohtainen
kokemus:
Kärsin negatiivisesta asenteesta koulussa, sillä pidin
laulusta ja olisin laulanut mielelläni. Kulttuuri oli
kuitenkin sellainen, että poikajoukko katsoi minua ihmetellen
ja jopa vihamielisesti, jos uskalsin laulaa, sillä "eivät
pojat laula, se on tyttöjen touhua".
Laulaminen on miehille yhtä
luonnollista kuin naisille. Mieskuorolaulu on komeaa
kuunneltavaa. Miesmallejakin on, esimerkiksi Kalevalan miehet
Väinämöinen ja Joukahainen lauloivat kilpaa toistaan suohon.
Historiassa on aikakausia, jolloin mieskuorot olivat
vallitsevia. Tulkaa miehet laulamaan!

Vinkei yksnäisil miähil
Laulutunnil ja äkki.
Kitara taik käyrätorvi kätte,
taik mikä huilu vaa,
joku ko eres hiukam piippa.
Soittajapoik, punaposkine,
huuretan tervetulleks vaik
kaik muu miähe ol juur
ajet ulos ovest.
Heli Laaksonen

Nuottien
salat
Nuottikirjoitusta ei ole
välttämätöntä oppia voidakseen nauttia laulusta. Mutta nuottien
oppiminen tuo kuitenkin lisää iloa. Kuvitelkaa elämäänne, jos
teillä ei olisi lukutaitoa. Tai miettikääpä näyttelijää, jolle
pitäisi lukea roolit. Nuottien lukutaito on verrattavissa
äidinkielen lukutaitoon. Se rikastuttaa musiikin ymmärtämistä.
Nuottien lukeminen opitaan samalla tavalla kuin äidinkielen
lukeminen. Siihen tarvitaan aikaa ja ponnistelua. Laulujen
avulla se on mielekästä ja helppoa.
Lasten musiikkiharrastuksen tukeminen
Lapsille on erittäin tärkeää, että
vanhemmat ovat kiinnostuneita heidän harrastuksestaan ja tukevat
sitä. Miellyttävän harjoitustilanteen luominen ja kannustava
asenne ovatkin parasta lasten auttamista musiikinharrastuksessa.
Teoria koetaan joskus vaikeana ja
vastenmielisenä siksi, että sitä ja sen merkitystä ei ymmärretä.
Mitä jos äiti/isä, mummi/vaari osaisivat itse vähän teoriaa ja
musiikin lukutaitoa? Se loisi aivan uuden pohjan musiikin
äidinkielen merkitykselle ja ymmärtämiselle. Laulukoulussa
lauletaan lastenlauluja ja sellaisia kansansävelmiä, jotka ovat
helppoja, välittävät kulttuuria lapsille ja joiden avulla voi
luoda heille musiikillisia valmiuksia.
Lukkarinkoulu
Niinhän se oli ennenkin: lukkari
piti koulua kirkossa. Ja vaikka seitsemän veljestä karkasivat,
palasivat he myöhemmin kouluun ja opettelivat lukutaidon. Olkoon
kirkko nyt se lukkarin koulu, johon tullaan takaisin oppimaan
asioita, jotka nuorempana eivät onnistuneet. Laulukoulu toimii:

<--Laajasalon kirkossa,
os. Reposalmentie 13 maanantaisin
kello 18-20. Tummanvihreä kuparinen julkisivu, sisältä
puukirkko. Sijainti Laajasalon ostoskeskuksen vieressä. Kartta.
Koordinaatit N
60°10.707 E 025°03.182
HSL:n reittiopas
->Reposalmentie 13
(Kirjoita pysäkkikenttään Reposalmentie 13)
Kuorolaulu

Kuorolaulun harjoittelemiseen
liittyy soinnin puhtaus, nuoteista laulamisen opiskelu, teoriaa,
äänenavauksen yhteydessä äänenmuodostusta, hengitystä ja
laulutekniikkaa sen verran kuin ryhmässä on mahdollista.
Ohjelmassa on perinnelauluja, kaanoneita ja 2-4 äänisiä lauluja.
Lauluja voi harjoitella myös kotona kuuntelulinkeistä
nettisivultamme. Pyrimme tekemään kaiken mahdollisimman
helposti. Aikaisempaa kokemusta ei tarvita, sillä lähdemme
alkeista liikkeelle ja opettelemme kärsivällisesti, ilman
paineita. Jos saamme lauluja kuntoon voimme niitä esittääkin,
mutta se ei ole pääasia. Kuorotunnin tarkoitus on
koulutuksellinen.
Laulujen nuotit tulevat nettisivuillemme, josta niitä voi
tulostaa. Jos tulostusmahdollisuutta ei ole, pyrimme
järjestämään nuotit. Oma kansio on syytä hankkia, johon laulut
kootaan.
Nuotinluvusta eli nuoteista laulamisesta katso seuraava kappale.
Nuotinluvun
opiskelu
Kuorotunneilla
opimme kuorolaiselle tärkeää nuotinlukua erilaisin harjoituksin,
mukana sopiva annos helppoa teoriaa. Jossakin vaiheessa huomaat,
että osaatkin laulaa suoraan nuoteista helppoja tuntemattomia
sävelmiä. Tutustumme nuottikirjoitukseen. Kuorotuneista on
hyötyä myös musiikkia opiskelevien oppilaiden vanhemmille.
Nuottien salat:
Nuottien lukutaidon omaksuminen muistuttaa äidinkielen
oppimista. Ensin kuunnellaan, matkitaan ja hankitaan
riittävä "sanavarasto", joka musiikissa tarkoittaa
sävelyhdistelmiä. Sen jälkeen harjoitellaan nuoteista
laulamista. Käyttämämme menetelmä on helppo, koeteltu ja
luotettava. Virheitä ei juuri tule. Harjoitukselle on annettava
aikaa, kuten äidinkielen oppimisessa. Nuottien lukutaidon
lisäksi tämän menetelmän etu on sävelpuhtauden harjoittaminen,
johon auttavat aina samassa suhteessa olevat sävelten nimet.
(Käyttämästämme solmisaatiomenetelmästä
voi lukea tästä linkistä ja lisätietoa nuotinluvusta,
mutta se on helpompi ymmärtää, jos tulee kuorotunneille).
Nuottien opiskelusta saattaa herätä kysymyksiä, joten kannattaa
tulla kokeilemaan ja ihmettelemään.
Tuloksia voi parantaa
kotiopiskelulla. Nuotti- ja oppimateriaali tulee nettisivulle. Kuuntelu
on tärkeä osa oppimista ja siksi suurin osa lauluista on
opiskeltavana nettisivulla. Opiskelu perustuu siis
osittain netin käyttöön ja tiedotus tapahtuu kotisivun
ilmoitustaulun kautta.
"Monta kärpästä samalla iskulla";
eli laulamalla opimme musiikin lukutaitoa, musiikin rakenteita,
loruja, kansanperinnettä, lauluja lapsille/lastenlapsille,
kaunista äidinkieltämme...
Näillä tunneilla opitaan oman
kokemisen kautta, miten tärkeä nuottien lukutaito on. Musiikkia
harrastavien lasten vanhempien/isovanhempien olisi
hyödyllistä tietää jotakin oppimisprosessista.
Kuorolaulussa tärkeitä
tekijöitä ovat mm. äänenmuodostus, nuotinlukutaito ja
sävelpuhtaus.
Nuotinlukua tarjoavaa koulua ei ole juuri tarjolla
musiikkioppilaitosten ulkopuolella, ainakaan ilmaiseksi!
Muutamia kysymyksiä ja vastauksia
aikaisemmilta vuosilta:
(huom. edellisinä vuosina on
ollut erillinen laulutunti, nuottitunti ja virsitunti. Parina
viime vuonna myös kuorotunti)
Mitä välineitä
tunneilla tarvitaan?
Tunnille voi tulla vapaasti ilman välineitä.
Oppimateriaalista on kokoelmia, jotka voi tulostaa netistä
(salasanan saa laulukoulusta).
Tulisin kouluun, mutta en pääse
ensimmäiselle tunnille ja jatkossakin joudun olemaan silloin
tällöin pois. Onnistuuko?
Ei ole ongelmia, koska
kertailemme.
Nuottien opetus etenee systemaattisesti.
Kertailemme kyllä, mutta uusia lauluja tulee. Nettisivuilta
löytyy nuotit ja osa lauluista myös äänitteenä, sitä mukaa kun
opetus etenee. Ne ovat kotiopiskelua, kertaamista ja myös
poissaoloja varten. Jokainen päättää omat tavoitteensa;
aktiivisuus tuottaa nopeammin tuloksia, mutta kukin saa oppia
edellytystensä tahdissa. Poissaoloja voi siis paikata jossain
määrin itseopiskelun avulla.
Onko mahdollista saada
yksilöllistä opetusta?
Siihen ei ole resursseja. Tapauksesta riippuen on
ehkä mahdollista järjestää aivan pieni neuvontahetki, mutta tätä
ei pidä käsittää lupaukseksi.
Yksilöopetusta kaipaaville linkit (maksullisia kursseja):
http://www.laulunopetus.fi
(Ville Laaksonen, Complete Vocal Technique)
http://www.lauluavain.fi
(Ava Numminen)
Minkä ikäisille
laulukoulu on tarkoitettu?
Aikuisikäiset hyötyvät parhaiten. Tunneilla
puhutaan myös siitä, miten lapset oppivat ja miten opetetaan.
Olen kympinlaulaja ollut ja
laulanut kakkosalttoa kirkkokuorossa. Nyt ääneni on
navettasopraano ja ei soi. Miten voisin harjoitella,
yritänkö alton äänissä hiljaa vaiko sopraanon äänella kovaa,
että aukeais karikot kurkussa?
Kirjeitse asia on liian vaativa
ratkaista. Ensin pitäisi tietää, mitä ovat "karikot kurkussa".
Jos kyse on äänihuulten rasitusvammasta, oikea osoite olisi
foniatrin vastaanotto. Jos vammaa ei ole ja kyse on
laulamattomuudesta, ääni saattaa alkaa avautua sitä
harjoittamalla. Liian kovaa laulamista on syytä välttää ja
varsinkin "huutamista". Äänialuetta voi kokeilla, rasittuuko
ääni matalissa vai korkeissa äänissä. Kaikkea väkisin
puristamista kannattaa välttää ja käyttää ääntä mahdollisimman
luonnollisella tavalla. Harjoittelemalla lihaksia ja hengitystä
voi pitkällä ajalla päästä tuloksiin.
Suosittelen henkilökohtaista tapaamista jonkun hyvän
yksinlauluopettajan - (ei minun!) tai foniatrin kanssa.
|